De mest almindelige årsager til at du overspiser

Opdateret: 25. jan. 2019

Langt de fleste af os mennesker kender til følelsen af, at spise mere end kroppen har behov for. Langt de fleste af os kender også til det fysiske ubehag, der er forbundet med at have spist for meget. Men der er en stor forskel på at spise for meget eller at overspise.

Hvad er overspisning?

Når vi overspiser, spiser vi for at dulme vores følelser. Følelser vi ikke kan holde ud at være i. Når vi spiser, udskiller vi belønningshormonet dopamin i hjernen, som får os til at føle os glade og tilfredse. Dette resulterer i, at en ro langsomt breder sig i kroppen. En ro som dulmer de følelser, vi ikke kan håndtere og ikke vil være i.


Men hvad er egentlig de hyppigste årsager til, at vi begynder at overspise? Årsagerne til at vi overspiser kan naturligvis være forskellige fra person til person. Som oftest skyldes det tanker om adfærd vi "bør" have. Når vi ikke mestrer det vi "bør", mislykkes vi med, at leve op til vores egne forventninger til os selv. Eksempelvis kan en forventning til os selv være, at vi skal kunne mestre en slankekur. Kan vi ikke det, er det skamfuldt, og vi er mislykket.


Læs også:"Spiser du på dine følelser?"


Her ses et par eksempler på ting, som kan være årsag til en overspisning:

  • Slankekure

  • Stress

  • Regler om mad

  • Præstation

  • Overkompensering


Hvordan kan man ændre det?

I sagens natur skaber tanker vores følelser og følelser skaber vores adfærd! Vil vi bryde denne fødekæde, skal vi ændre vores tanker.


Vores tanker er ofte skabt på baggrund af et sæt at leveregler og overbevisninger om, hvordan verden hænger sammen. De er ikke nødvendigvis forkerte, men de kan i visse situationer godt nuanceres.


Eksempelvis kan man have en overbevisning som hedder:

" Folk kan bedst lide mig, når jeg er tynd. Så ser jeg godt ud og udstråler selvsikkerhed og jeg er jo sådan én, som passer godt på mit eget helbred. Så har jeg styr på mit liv."

Med en sådan overbevisning, vil vi ikke være gode nok som personer, hver gang vi mislykkes med at forblive tynde eller at tabe os. Vi er mislykkede. Det fremkalder negative følelser i form af selvbebrejdelser, som vi kan have svært ved at rumme. Og det er hér vi spiser. Vi spiser på de følelser, vi ikke kan være med.


Se også videoen: "Hvor mange overspisninger, må du have på en uge?"


Hvis vi skulle undersøge vores tanker og overbevisninger, kunne vi stille os selv spørgsmålet, om vi kunne udstråle selvsikkerhed, se godt ud og passe godt på os selv, SELVOM vi ikke er tynde? Kender vi måske tilmed nogen, som mestrer det uden at være tynd? Ved at finde accepten i at det "blot" er en overbevisning, og at vi er gode nok som mennesker uanset størrelse, kan vi slippe den adfærdsmæssige kontrol som leder til overspisninger.


For rigtig mange mennesker indtræffer drømmevægten, når overspisningerne aftager.



Mange kærlige hilsner


Mette

Jeg hjælper dagligt kvinder og mænd, med at finde årsagen til, at de spiser for meget. Det giver dem et afbalanceret forhold til mad, og de slipper deres overspisninger, trøstespisning og hyggespisning. I stedet for de et afbalanceret forhold til mad, hvor de ikke længere skal tænke kalorier og restriktioner.


Skal jeg også hjælper dig? Så kontakt mig for en 30 min. uforpligtende afklarende samtale om, hvordan vi kan samarbejde, ved at hende mig en mail. Du kan også booke en tid allerede nu, ved at trykke her.

281 visninger
  • Grå Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon

Spisepsykologi coach Mette Fuglsang Larsen, Varde. CVR: 38813269