Derfor virker overspisninger dulmende


Det kan være vanskeligt at opretholde en balance i kosten. Især når vi er stressede, kede af det, glade eller når der er andre følelser på spil. 


Vores appetitregulering styres i et samspil mellem vores mave, tarm, fedtvæv, lever, muskler og hjernen. Kroppen vil altid forsøge, at skabe en balance mellem det vi spiser, og det vi forbrænder. Den vil med andre ord fortælle os, at vi er sultne, når den er på vej i underskud, og at vi er mætte, når den igen er i overskud. 


Men for mange er denne fine naturlig balance blevet en mudret omgang. Den er blevet influeret af tanker, følelser, trang, og ubalancer. For nogle har det måske tilmed resulteret i, at de ikke ved, hvornår deres krop er sulten og mæt. Det er i stedet blevet til et stort kaos, der er vanskeligt at rydde op i.




De spiser med andre ord på en forvirret blanding af det hele. 

De har problemer med at mærke, om de er sultne fordi de er stressede, kede af det, udmattede, angste eller lign.

De kan bare mærke, at kroppen mangler noget. De kan mærke det i form at indre uro.

De fleste af os kender det her med, at kroppen ryster, når vores blodsukker er helt lavt, eller vi bliver sure og gnavne, når vi ikke har fået nok mad. Det er præcis de samme symptomer der opstår, når vi er følelsesmæssigt påvirket af noget. Derfor ved vi, at mad det virker. Vi ved det rent instinktivt, fordi det er det første vi lærte, da vi kom til verden.


Derfor virker overspisninger dulmende

Når vi overspiser, fylder vi maven med mad, hvorved blodet flyder til mavetarm regionen, for at tranportere maden ud til vores celler, som skal forbrænde det. Derfor oplever vi den her tunge, rolige fornemmelse af, at vi bliver afslappede, når vi har spist. Samtidig frigives der hormoner i hjernen, som får os til at føle os glade og tilfredse. Det bevirker, at den stress, ked af det hed, angst eller udmattethed vi før mærkede, dæmpes, fordi det erstattes med glædeshormoner. Med andre ord sker der det, at vi oplever en indre ro, som er det vi længes efter. Det er derfor maden virker så effektivt, når vi oplever den her forvirrende og mudrede blanding af signaler, som får os til at mærke uro.


MEN... desværre fjerner maden kun uroen for en stund. Efter lidt tid vil uroen vende tilbage. Den starter gerne med dårlig samvittighed, som så fører til ked af det hed, som så igen fører til stress eller angst. Den onde spiral fortsætter.


Hvis du gerne vil ud af dit mønster, skal du i stedet finde ud af, hvad det er du mangler i stedet for mad, når du begynder at mærke uroen. Hvad er det i virkeligheden, du crawer efter?


For mere konkrete værktøjer, kan du læse min artikel: "Du taber dig ikke af, at gøre vægttab til dit livsformål."


Jeg håber at du blev lidt klogere.

Har du spørgsmål, vil jeg meget gerne høre fra dig i kommentarfeltet herunder. Du er også altid velkommen til, at sende mig en uforpligtende mail.


Kærlige hilsner

Mette 

Vil du vide mere, så følg mig på min youtubekanal, og se hver uge nye video'er om emnet.


Har du brug for hjælp til at bryde dit mønster, så book tid her her.


Du kan også starte med at tilmelde dig mit nyhedsbrev, og få løbende inspiration eller følge mig på facebook.www.facebook.dk/MetteFuglsangLarsen

416 visninger
  • Grå Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon

Spisepsykologi coach Mette Fuglsang Larsen, Varde. CVR: 38813269