Er du sikker på, at du ikke kontrollerer din mad?

Fortæller du dig selv, at du hviler 100% i dig og hvem du er? Fortæller du dig selv, at du ikke kontrollerer din mad? Fortæller du dig selv, at du træner af lyst og slapper af, når du har behov? Så er du måske en af de mange, som lyver for dig selv.



Mange af os, som spiser på vores følelser eller har/har haft en spiseforstyrrelse, fortæller os selv, at vi sagtens kan lade være. Lade være med at overspise, lade være med at overtræne, lade være med at være restriktive, lade være med at isolere os, lade være med alt muligt. Og det er måske også rigtig nok. Men hvis du bliver ved med at opleve, at du har gentagne symptomer, hvor du får lyst til at dulme med mad eller kontrollere din kaloriebalance, så er det værd at kigge på, om du reelt glemmer at fortælle dig selv sandheden.


Måske du kender eksemplet med, at du har været til et arrangement lørdag aften. Du fik lidt for meget mad og måske også lidt for meget alkohol. Dagen efter er du træt, og har mest lyst til at ligge på sofaen. Det tillader du dig selv at gøre. Du har svært ved at tage dig sammen til at lave "ordentlig" mad, så du føler, at du småspiser alt muligt ligegyldigt hele dagen igennem.

Du beslutter dig for, at mandag så tager du dig sammen igen. Mandag morgen springer du morgenmaden over, og du tænker over resten af dagen, hvor meget du spiser. Du tager også lige en ekstra træningsrunde eller går en lang tur. Tirsdag spiser du til måltiderne, men du tænker over at vælge de sunde madvalg og du er stadig opmærksom på, hvor meget du bevæger dig.




Det er da helt normalt

Ja, det er ikke fordi, der er noget i vejen med det. Hvis det virker for dig, er det ok. Men med denne adfærd, øger du din risiko for at falde i og overspise, fordi du navigerer efter din logisk og fornuft, i stedet for kroppens behov. Der er med andre ord en stor sandsynlighed for, at du overhører kroppens behov, og lader dit hoved styre og regere.

Og det er hér, du ser, at du ikke har sluppet dit gamle mønster helt.



Vil du have hjælp til at komme ud af dit spisemønster? Book en tid her.



Hvordan ved jeg, at jeg har sluppet det helt? Det kan godt være svært, selv at vide, hvad man selv gør. Men hvis du gerne vil helt af med hovedets kontrol, og slippe helt, at du "falder i", så skal du lytte til din krop, og lade hovedets kontrol ligge.

Den mest effektive måde at teste på, om du har sluppet kontrollen og ikke lyver for dig selv, er ved at gøre det! Lad vær at beslut dig for din adfærd på forhånd, men følg kroppens lyst og signaler. Tænk i nuet, "Hvad har jeg lyst til?". Gå med det der er godt!

Og føler du ikke, at du kan "styre" det, så er du nok ikke helt ude af din følelsesmæssige spisning endnu.


Det bedste råd er, at test dig selv af! Gør det, du frygter! Slip kontrollen! Det er her du lærer aller bedst!



Kærlige hilsner


Mette




Følg med på instagram og få løbene tips og tricks til at slippe sin følelsesmæssige spisning. Følg mig på Facebook og se, hver gang der kommer nye blogindlæg.

232 visninger
  • Grå Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon

Spisepsykologi coach Mette Fuglsang Larsen, Varde. CVR: 38813269