Hemmeligheden bag ikke at spise for meget i en buffet

Opdateret: 5. okt. 2018

I går aftes var jeg ude at spise. Jeg spiste på en kinesisk restaurant med stor tag selv buffet. Ja, præcis sådan en helt klassisk kinesisk buffet, hvor man kommer så sjældent, at man har lyst til at smage lidt af det hele.  Der var mange på restauranten og det var et meget stort sted. Det så virkelig ud til, at det var "the place to be" en søndag aften. 

Som jeg sad der og observerede folk omkring mig, så jeg hvordan folk kom med tallerkener fyldt til randen med mad. Tallerkener hvor der var kalorier nok til at mætte en person som minimum en hel dag. Det fik ledt mine tanker hen på, hvordan det nu var med de her buffetter - hvorfor er det, at det er så svært at styre sig?




Da jeg for år tilbage arbejde på daværende Statens Fødevareinstitut, hvor vi forskede i danskernes kostvaner, stiftede jeg for første gang bekendtskab med den amerikanske forsker Brian Wansink. Han var dengang lige udkommet med en bog, som hed "Mindless Eating". Her beskrev han nogle af de ting, han mente lå bag amerikanernes stigende overvægt. Her beskrev han bl.a. hvordan vi bevidstløst spiser med øjnene, uden egentlig at forholde os til, hvad og hvorfor vi spiser.


Wansinks undersøgelser

Wansink havde lavet en lang række forsøg, som lå til grund for hans konklusioner om, hvorfor der opstod en stigende overvægt i USA. Jeg vil fremhæve tre af hans forsøg her.


Gamle popcorn

Det første af hans forsøg fik ud på, at han inviterede to grupper af unge studerende i biografen. Den ene gruppe fik popcorn i en stor beholder, den anden gruppe i en lille beholder. Efter filmen vejede forskerne, hvor mange popcorn deltagerne havde spist. Det viste sig, at de studerende med de store beholdere, havde spist tilsvarende mere, end de med de små beholdere. Ergo konkluderede Wansink, at deltagerne spiste til beholderen var tom, mere end de forholdte sig til, om de var sultne efter popcorn. 

Herefter lavede han et nyt forsøg med to hold nye studerende. Her fik den ene gruppe daggamle tørre popcorn og den anden gruppe friske popcorn. Resultatet blev, at de som spiste daggamle popcorn, spiste lige så mange popcorn, som de der havde fået frisklavede. Ergo underbyggede dette hans foregående resultat.


Tallerkenstørrelse

Et andet forsøg han havde lavet handlede om, at udstyre to grupper af mennesker med hver sin størrelse tallerken ved en buffet. Én gruppe med en stor tallerken og én gruppe med en mindre tallerken. Resultatet vidste, at uanset tallerkenstørrelse, havde deltagerne en tendens til, at fylde deres tallerkener op. Det vil sige, at de som fik en stor tallerken, fyldte mere på deres tallerkener end de som fik en lille. Resultatet viste også, at de spiste det mente at det, de havde øset op på tallerken. De med store tallerkener, spiste derfor også mere end de med små tallerkener. Ergo har tallerkenstørrelsen en betydning for, hvor meget vi spiser ved en buffet.


Buffetten

Det sidste forsøg fra ham, som jeg vil fremhæve er, hvor han observerede folk rundt om en buffet. Her fandt han ud af, at der er to typer af adfærd:

  1. De som startede fra en ende af, og fik til buffeten systematisk, og

  2. De som startede med at danne sig et overblik over indholdet i buffeten, og så gik lidt mere sporadisk til buffeten.

Bemærkelsesværdigt var det, at de som først dannede sig et overblik - altså adfærd nummer 2, havde et lavere BMI end de, som startede fra en ende af - altså adfærd nummer 1. De som havde adfærd nummer 1, havde ofte fyldt deres tallerkener halvvejs gennem buffeten, og fortsatte med at fylde på, eller gik to eller flere gange, for at få alt det, de gerne ville, hvorimod de som havde adfærd nummer 2, havde udvalgt sig det, de aller helst ville have, og holdt sig til det. De spiste derfor mindre.




Så hvad betyder dette? Min pointe med dette er, at vi godt kan gå meget mere bevidste til vores buffetspisning. Vi kan godt blive bedre til, at blive bevidste om vores adfærd og vores portionsstørrelser. Ved at blive bevidst om fx tallerkenstørrelse og danne sig et overblik over, hvad vi helst vil have på buffeten, kan man minimere risikoen for, at man spiser for meget. Vi kan også godt tænke over størrelsen af vores tallerken. Har vi en stor tallerken, bør vi ikke fylde den til randen, eller bede om en mindre tallerken. Sidst handler det om, at bevidstgøre sig om, hvordan det smager. Smager det godt, eller er det egentlig lidt ligegyldigt smagsmæssigt. Er det ligegyldigt, så lad det ligge.

Så næste gang du kommer til en buffet, så prøv at tag en runde om buffeten. Mærk efter i kroppen, hvad du egentlig har aller mest lyst til og hvor sulten du egentlig er. Udvælg dig de ting, du aller helst vil smage og lad de andre ting ligge.  Buffet er ikke once in a lifetime - du kan godt få mere en anden dag.


Så hvordan vil du gå til en buffet næsten gang?


Vil du vide mere, så læs også artiklen: "Hvorfor bliver tynde mennesker ikke tykke?












Kærlige hilsner Mette


Har du spørgsmål til indlægget er du altid velkommen til at stille et spørgsmål i brevkassen, som du finder ved at trykke her eller sende mig en mail.






102 visninger
  • Grå Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon

Spisepsykologi coach Mette Fuglsang Larsen, Varde. CVR: 38813269