Mærker du, om du er sulten eller mæt?

Tænker du dig til, hvornår du skal spise eller mærker du efter, hvornår du er sulten?


En del af vores moderne kultur har medført, at vi som mennesker befinder os meget i vores hoved og tanker i løbet af dagen. Vi sidder meget ned foran en computer, og skal nå en masse på arbejdet for at præstere. Når vi kommer hjem tjekker vi sociale medier, hvor indtrykkene primært appelerer til hjernen, og så er der alle de kedelige huslige ting, som vi skal tvinge os selv til at gøre ved tankernes magt. Med andre ord er vi hele tiden oppe i vores hoved, og ikke så meget nede og mærke vores kroppe. Fordi vi glemmer det, glemmer vi også at mærke, om vi er sultne eller mætte. For nogle mennesker er denne fornemmelse faktisk helt forsvundet. Vi styrer derved vores madindtag med tankerne fremfor kroppens signaler. 


             "Jeg bør ikke spise efter kl. 18, og jeg skal have 5 måltider om dagen og så skal jeg have avocado til morgenmad, sammen med blåbær og jordbær, og salat og grøntsager til frokost, for ellers når jeg ikke mine 600g frugt og grønt om dagen. Jeg skal også huske at lave kikærtesalat og købe vegetarkød til aftensmad, og til mellemmåltid skal jeg have knækbrød med kikærtespread og et stykke frugt."

Den anden dag så jeg en BBC dokumentar om, hvorfor tynde mennesker ikke blev tykke. Dokumentareren var lavet på baggrund af en forskningsundersøgelse fra et Engelsk universitet som viste, at grunden til at tynde mennekser ikke blev tykke var, at de uden at være bevidste om deres adfærd, automatisk spiste efter hvor sultne de var. Selvom de havde spist burger og pommes frittes til aftensmad og måske været på pub og drukket et par pints, tog de ikke på. De næste par dage, spiste de helt ubevist bare mindre portioner til deres måltider, fordi de var mindre sultne. I stedet for to stykker brød til morgenmad, spiste de 1 eller 1,5 og i stedet for det vanlige mellemmåltid, undlod det eller spiste blot et stykke frugt.


Så hvad kan vi lære at det?

Vi kan med fordel lære at tynde menneskers adfærd. I stedet for at være bevidst om, hvad vi spiser hele tiden, kan vi blive bedre til at lytte til vores krops sult og mæthedssignaler. Kroppen skal nok fortælle, hvornår den har behov for mad og hvad den har behov for. Det kan godt være, at vi i en overgang har lyst til en masse sødt eller en masse salt. Men som vi kender det fra ferier, glæder vi os faktisk lidt til at komme hjem til rugbrød, grøntsager og vand fra hanen igen, fordi kroppen grundlæggende efterspørger det.


Prøv at øv dig i at mærke din krop i løbet af dagen. Tag små pauser af 2-3 min. Luk øjnene, tag en dyb indånding og sænk skuldrene. Hvad siger kroppen? Er den sulten, mæt, stresset, træt, rolig, veltilpas? Øv dig. 

God arbejdslyst De kærligste hilsner Mette 


Har du spørgsmål til indlægget er du altid velkommen til at stille et spørgsmål i brevkassen, som du finder ved at trykke her.

0 visninger
  • Grå Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon

Spisepsykologi coach Mette Fuglsang Larsen, Varde/Ribe, CVR: 38813269