Når andre dræner dig for energi, overskrider de dine grænser


Vi kender det alle. Det med at komme hjem og være død trætte. Vi er udkørte og har opbrugt al vores energi. Nogle gange er det fordi, vi har løbet rundt og haft travlt, men andre gange kan vi også opleve det, selvom vi næsten ikke har lavet noget. Måske vi har været på café med en veninde eller stået og talt med en person i omklædningsrummet til træning. Det har været nok til, at vi er helt drænet for overskud og energi. Men hvorfor?


Det er fordi, du har ladet dig grænseoverskride! Du har ladet andre mennesker overskride dine grænser for, hvad der er acceptabelt for dig.

Mange gange er vi ikke klar over, hvor vores grænser går, og derfor får vi ikke sagt fra. Enten fordi vi tænker, at det er uhøfligt eller fordi vi ikke er vant til at mærke efter. Fysiske grænser kan de fleste af os mærke. Vi er ikke i tvivl om, hvis en anden person står for tæt på os i køen i supermarkedet, eller hvis en kollega taler med os, og er lidt for tæt på vores ansigt. Så bakker vi, eller mærker ubehag i vores krop. Men de psykiske grænser er vi ofte mindre bevidste om.


Psykiske grænser

En psykisk grænse er dér, hvor vi synes, at andres adfærd bliver for meget, for voldsom eller for udfordrende for os. Det er meget individuelt, hvor ens grænser går. Derfor er det også svært for andre at vide.

Eksempelvis kan jeg i privat regi godt have det svært med personer, som pleaser mig. Jeg kan ikke mærke, hvad de reelt mener, fordi deres ord og kropssprog ikke er overensstemmende, eller fordi deres omsorgsfuldhed bliver unaturlig stor. Jeg ender med at bruge min energi på at tolke på deres mimik og kropssprog, for at forstå hvad de mener, og jeg tager så meget hensyn, for ikke at trumle dem, at jeg bliver helt udkørt.

Konsekvenserne ved at lade sig grænseoverskride

Faktisk er det sådan, at det har konsekvenser for os, hver gang vi lader os grænseoverskride. Nogle gange er konsekvenserne, at vi bliver trætte og udkørte, men i yderste situationer kan det føre til depression, angst eller misbrug - eksempelvis madmisbrug. Med andre ord en kropslig reaktion på, at vi ikke har respekteret os selv.





Så hvordan får vi respekteret vores egne grænser?

Når vi sidder i en grænseoverskridende situation, har vi altid tre valgmuligheder:

  1. Vi kan forlade situationen og gå vores vej, og tænke "det gider jeg ikke bruge min tid på".

  2. Vi kan acceptere tingenes tilstand, og fortsætte med at lade os grænseoverskride, vel vidende at det har konsekvenser.

  3. Vi kan gøre noget ved det.

Når vi gerne vil gøre noget ved det, er det naturligvis anbefalelsesværdigt, at tage snakken med den anden part i situationen om, hvordan man kan løse denne udfordring. Men det er ikke altid muligt, at tage emnet op eller komme til en fælles enighed, fordi måderne at være på, ligger så langt fra hinanden. I stedet kan vi kigge selv. For ofte handler det om, at den andens måde at være på, fremprovokerer en adfærd eller følelse i os selv, som vi ikke bryder os om. Man kan derfor undersøge: "Hvad er det, den anden gør, som vi selv bliver så provokeret af? "

I mit tilfælde ovenfor, handler det om, at jeg bliver provokeret af, at den anden part er pleasende. Men faktisk bliver min egen adfærd, mindst lige så pleasende. Jeg begynder jo at forestille mig, hvad vedkommende egentlig kunne tænke sig, tager overhensyn til vedkommende, og lukker ned for mine egne behov. Er jeg så en pleaser? Hvis du spørger mig, vil jeg jo benægte det. Men i virkeligheden har jeg samme adfærd. Men dét der nok hér, er tungen på vægtskålen er, at jeg for alt i verden ikke vil være trumlende og voldsom. Så jeg knokler for at holde min voldsomhed nede. Resultatet bliver, at jeg bliver drænet for energi i løbet af nul komma fem. Mit egent arbejde ligger derfor i at acceptere, at jeg også kan være trumlende og jeg også kan være voldsom. Og det er okay! Når jeg bliver okay med at være sådan, vil det ikke længere tage min energi fra min, for så hopper jeg ikke med på pleaservognen. Jeg står ved mine egne behov. For hvem ved - måske den anden person netop søger min voldsomhed og min trumlende adfærd! Kærlige hilsner

Mette


Har du brug for hjælp til at finde og sætte dine grænser, eller har du brug for hjælp til at arbejde med at acceptere dig selv som du er? Så book en tid her.



Du kan også starte med at tilmelde dig mit nyhedsbrev, og få løbende inspiration.



www.facebook.dk/MetteFuglsangLarsen

0 visninger
  • Grå Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon

Spisepsykologi coach Mette Fuglsang Larsen, Varde/Ribe, CVR: 38813269