Du taber dig ikke, af at gøre vægttab til dit livsformål!


Er vægttab blevet et livsprojekt for dig? Er det det første du tænker på om morgenen, når du står op og det sidste du tænker på, inden du får i seng om aftenen? Cirkler dine tanker hele tiden om mad; "hvad skal du spise næste gang", "hvornår, og hvornår ikke"? Oplever du, at mad og vægttab optager 80-90 % af dine tanker i løbet af en dag? Tænker du hele tiden, "hvis bare jeg tager mig lidt mere sammen og koncentrerer mig lidt mere, om at spise rigtigt, SÅ opnår jeg min drømmevægt og et afslappet forhold til mad."


Når du på denne måde gør maden til dit livsprojekt, ender du faktisk ofte med at opnå præcis det modsatte.


Det der sker er, at det bliver en besættelse. Det bliver en besættelse der kræver, at vi går på en meget lige linje, og træder vi bare det mindste skridt ved siden af, falder vi ned - og ofte er der langt ned.



Når vi hele tiden forsøger at opretholde kontrollen, og ikke tillader os selv fejltrin, bliver vi også ved med, at bebrejde os selv for at det ikke lykkes. Vi bebrejder os selv for, at vi er for svage, for uperfekte, for uintelligente, for dumme, for et eller andet, til at vi kan mestre det vægttab, som vi synes alle andre kan. 


Se min youtubevideo om, hvorfor det er vigtigt at tale ordentligt til sig selv.


Jo mere vi fokuserer på at have kontrol, og jo mere vi fokuserer på mad, jo mere ender vi rent faktisk bare med at overspise. Overspise fordi vores fokus hele tiden er på mad og det vi giver vores fokus, er også det vi giver vores energi.


Se min youtubevideo om at placere dit fokus på det du gerne vil opnå.


Når en stor del af vores daglige tanker går på mad og vægttab, vil det også være dét, vores energi går til. Vi har derfor ikke så meget energi og overskud til alt det andet i livet, som kan give os glæde og velvære.



Sådan vender du dit mønster

Overspisninger kommer jo aldrig ud af det blå. Og vores fokus på mad og vægttab er der også af en årsag. 

Oftest er det et tegn på, at der er noget i vores liv, vi ikke bliver fyldt nok op med. Det kan være kærlighed, tryghed, omsorg, anerkendelse, fælleskab, accept, respekt og lign, samtidig med at vores selvværd halter en lille smule og vi deraf tænker, at vi ikke er gode nok.


Prøv lige at stop op engang, og mærk efter, hvad det egentlig er, du længes efter?!


Hvad er det af dybere længsler, der ligger under det? Hvad drømmer du reelt om at opnå, NÅR du har fået drømmekroppen?


Handler det om, at du gerne vil være god nok? Handler det om, at du gerne vil at andre kan lide dig? Handler det om, at du gerne vil elskes af andre? Handler det om, at du gerne vil føle dig tryg?

Når du har fundet ud af det, så kig på, enten hvordan du kan fylde ting ind i dit liv, der kan give dig det du mangler, eller hvordan kan du selv give dig det, du har behov for.

Hvis det eksempelvis handler om, at du gerne vil føle dig tryg. Så se på, om der er ting i din ydre verden, som kan være med til at give dig den tryghed? Måske kan din partner? Måske vil det hjælpe at bo med andre? Måske det vil hjælpe, at tale i telefon med en nær ven eller veninde, når du begynder at opleve behovet for utryghed?


Du kan også kigge i din indre verden. Hvad er det inde i dig, som gør, at du ikke føler dig tryg? Måske du føler dig alene? Måske du er angst? Undersøg hvorfor du ikke føler dig tryg, og forsøg så om du kan tænke anderledes om det. Eksempelvis at du ikke føler dig tryg, fordi du er helt alene. Du er måske bange for, at noget skulle ske, som du ikke kan kontrollere? Hvad skulle det være, der kunne ske? Hvad kunne du gøre, hvis det skete? Hvilken forskel ville det reelt gøre, hvis der var andre? Hvad er sandsynligheden for at det sker? Hvis du skulle tænke anderledes om situationen, hvad kunne du så sige til dig selv?

Prøv at leg med nogle af sådanne tanker og spørgsmål, og se, om du langsomt, med øvelse, kan begynde at tænke anderledes om situationerne. 


Uanset hvad det er, der ligger til grund for dine overspisninger er vægttab, overdrevet fokus på mad og kontrol ikke vejen ud af det.

Det er ikke meningen, at du skal bruge så mange tanker dagligt på mad og vægttab.


God fornøjelse.


Kærlige hilsner

Mette 

Har du brug for hjælp til at bryde dit mønster, så book tid her her.


Du kan også starte med at tilmelde dig mit nyhedsbrev, og få løbende inspiration eller følge mig på facebook.www.facebook.dk/MetteFuglsangLarsen

0 visninger
  • Grå Instagram Icon
  • Grey Facebook Icon

Spisepsykologi coach Mette Fuglsang Larsen, Varde/Ribe, CVR: 38813269